Anunțul care afectează milioane de români: ce pătești dacă nu plătești RCA chiar și pentru mașina nefolosită

de: Mădălina Bahrim
10 05. 2021

După cum știm deja, în baza unei decizii a Curții Europene de Justiție (CJUE), toți cetățenii Uniunii Europene care dețin autoturisme înmatriculate în spațiul comunitar, trebuie să încheie polițe de asigurare obligatorii (RCA), chiar dacă nu mai circulă cu mașinile respective.

Cât timp mașina nu este radiată, oamenii sunt buni de plată. Și de plata poliței, dar și pentru a suporta sancțiunile.

Decizia CJUE are la bază ideea că, atât timp cât sunt înmatriculate, aceste vehicule pot reprezenta un pericol pentru ceilalți participanți la trafic, pentru că pot, oricând, să ajungă pe drumurile publice, sau să fie răspunzătoare de anumite incidente soldate cu pagube umane și/sau materiale.

Deși sună aburd, a fost un caz cunoscut în lumea asigurărilor absolut dramatic. Un copil s-a jucat în mașina abandonată de bunicul său în curte și a reușit cumva să pornească automobilul, care a luat foc. Operațiile estetice pe care acel copil le-a suferit în urma arsurilor au costat sute de mii de euro, iar această sumă ar fi fost acoperită de asigurarea RCA a mașinii, dacă ea exista, explică un specialist cu experiență în zona daunelor din asigurări, pentru economica.net.

„Pe perioada staționării, un risc adesea întâlnit este cel de incendiu, deoarece vehiculele conțin substanțe inflamabile periculoase. Nu puține au fost cazurile în care mașini abandonate sau lăsate pe perioade îndelungate în parcări au cauzat incendii care au afectat și alte vehicule sau chiar locuințe, generând pagube materiale semnificative unor terțe persoane nevinovate. Nu trebuie omis nicio clipă că interesul public major al obligativității de a încheia asigurarea RCA îl reprezintă protecția victimei astfel încât aceasta să aibă posibilitatea de a fi despăgubită din polița RCA și nu de către persoana vinovată care, în cele mai multe cazuri, nu are resursele financiare necesare pentru acoperirea pagubelor pe care le-a pricinuit.”
UNSAR, asociația firmelor de asigurare

2 milioane de români trebuie fie să își radieze mașina, fie să îi încheie o poliță RCA

Potrivit sursei citate, aproximativ două milioane de români se află în situația în care dețin un autoturism înmatriculat în UE, dar pe care nu îl mai folosesc, deci pentru care în ultimul timp nu au încheiat o poliță RCA.

„Trebuie să recunoaștem că ne confruntăm în România cu o problemă semnificativă în ceea ce privește asigurarea de răspundere civilă obligatorie. Din aproximativ 9,2 milioane de vehicule înmatriculate în România, circa 2 milioane au o vechime de peste 20 de ani iar proprietarii acestora evită să le mai asigure. Curtea de Justiție a Uniunii Europene consideră că și aceste vehicule prezintă riscuri și este obligatoriu să fie asigurate RCA.
Daniel Apostol, purtător de cuvânt al Autorității de Supraveghere Financiară

Atenție, RCA acoperă inclusiv prejudiciile produse prin fapta lucrului, indiferent de locul în care s-a produs evenimentul pe drumuri publice sau nu, indiferent dacă vehiculul era în deplasare sau staționare, atrage atenția UNSAR, asociația firmelor de asigurare.

Proprietarii mașinilor vechi, pentru care nu au mai încheiat polițe de asigurare, dar care încă sunt înmatriculate și nu au fost radiate, au două opțiuni:

  • fie radiază vehiculul
  • fie îl asigură cu RCA

Mai există și a treia varianta, în care vor fi sancționați de organele legii.

Ce sancțiuni riscă proprietarii de autovehicule înmatriculate, dar fără RCA

Potrivit sursei citate, autoritățile abilitate pot apela la baza legală reprezentată de OUG 189/2005, și pot suspenda certificatul de înmatriculare al oricărui vehicul al cărui RCA a expirat de mai mult de 90 zile.

„Acest act normativ dă practic posibilitatea autorităților de a suspenda certificatul de înmatriculare al oricărui vehicul al cărui RCA a expirat de mai mult de 90 zile. Actul respectiv, același care prevede și că vehiculele fără stăpân lăsate în stradă se radiază de drept, spune și că mașinile fără RCA pot fi identificate prin compararea bazei de date cu mașinile înmatriculate cu baza de date privind RCA.

În practică, acest lucru este încă greu de realizat, în ciuda intențiilor declarate de ani de zile de asigurători și ASF. Aceasta pentru că o identificare exactă ar presupune integrarea bazei de date a DRPCIV (mașinile înmatriculate) cu baza de date AIDA, fostă CEDAM, care conține datele privind RCA. Această integrare nu s-a realizat complet nici acest moment, motiv pentru care sancționarea în baza OUG 189/2005 este dificilă și ține, oricum, de o decizie a Poliției în acest sens”, explică un avocat pentru sursa citată.